Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 21 maj 2016

Min bästa Ceasardressing

På fredagarna äter vi ofta en god sallad & delar på en flaska schyst vin. Igår slängde vi ihop en Ceasarsallad. Hemligheten bakom en riktigt bra Ceasarsallad är dressingen. Sedan är vi inte strikt traditionella med ingredienserna, förutom att vi alltid använder romansallad. Jag älskar ju grönsaker så det lägger jag också alltid till.

Här kommer receptet på min bästa Ceasardressing.
Men smaka alltid av & stirra er inte blinda på måtten ;)

Ceasardressing:
4 st sardeller el ansjovisfiléer
1 äggula
1 fint riven/pressad vitlöksklyfta
1 tsk dijonsenap
1 1/2 dl olja (mild olja tex raps el majs)
3-4 msk färskpressad citronsaft
1/2 tsk worcestershiresås
1/2 färskriven parmesan (satsa på en äkta bit ost) + grovt riven parmesan att toppa salladen med
salt & nymalen svartpeppar

Finhacka sardellerna, lägg dem sedan i en bunke tillsammans med äggulan, vitlöken & senapen. Vispa med elvisp el med köksmaskin. Tillsätt oljan först droppvis, sedan i en fin stråle under fortsatt vispning tills såsen blir krämig. Tillsätt citronsaft & worcestershiresås. Vänd ner parmesanosten. Smaka av med salt & peppar.

Dela romansalalden i stora bitar & tvätta (jag använder mig av en salladsslunga). Lägg salladen i en stor skål & klicka ner dressing. Ta lite dressing i taget så att det bli lagom mängd, inte säkert att all dressing går åt. Här gäller efter tycke & smak. Efter detta  rör jag alltid ner kapris. Sedan lägger jag upp salladen i djupa tallrikar & adderar topping. Alltid skivad kyklcingfilé, knaperstekt bacon & krutonger + extra grönsaker & toppat med parmesan, hyvlad eller grovt riven. 

Om Fridays we often eat a good salad & share a nice bottle of wine. Yesterday we had a lovely Ceasarsalad. 

Here comes the recipe of the best Ceasardressing ever:
4 pcs of anchovies fillets 
1 egg yolk
1 fine grated garlic clove
1 tsp Dijon musterd
1 1/2 cup oil (not olive oil)
3-4 tbs freshly squeezed lemon juice
1/2 tsp Worcestershire
1/2 freshly grated Parmesan
salt & black pepper

Chop the anchovies, but them in a bowl with the egg yolk, garlic & muster. Whisk  hard. Add the oil first drop by drop, then in a fine mist, while continuing whisking until the sauce becomes creamy. Add lemon juice & Worcestershire, Parmesan, salt & pepper.



 Nyvispad, krämig ceasardressing.
 Krutonger är enkelt att göra själv. Här har jag använt mig av färdigskrivet surdegsbröd. Skär bort kanterna på brödet & skär sedan brödet i kuber, lägg i en ugnssäker form, slå över en god olja, salta & peppra. rosta i ugnen tills krutongerna är gyllenbruna.
 Dressingen är blandad med salladen.
Fredagens ceasarsallad. I salladen finns även grillad zucchini, champinjoner, tomat & avocado.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar