Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

fredag 1 juli 2011

Äppelpannkaka i ugn

Jag tror att det var en måndag för några veckor sedan, en sådan där alldeles för vanlig dag & Alfons & jag skulle äta middag själva. Jag passade då på att piffa upp dagen med ett nytt recept, ugnspannka med äpplen & ja den blev fantastiskt god. En stor bit blev över av pannkakan så den åt vi upp kall dagen efter, lite så där pic nic känsla över den då :0)

Nu är det fredag & alla ärenden för veckan är uträttade (tror jag..), fredagsmyset är igång så, JAG ÖNSKAR ER EN TREVLIG HELG!

A few weeks ago I made an apple pancake, that tasted wonderful with whipped creamand fresh berries. Now it´s friday so I wish you all a lovely weekend!


Recept äppelpannkaka i ugn: Blanda 2 1/2 dl mjöl & 1/2 tsk salt i en skål. Tillsätt 3 dl mjölk & vispa till en slät smet, tillsätt sedan ytterligare 3 dl mjölk. Vispa i 3 st ägg, ett i taget.
Skala & kärna ur 1-2 st äpplen & skär i klyftor, vänd de i kanel (& socker för den som vill...).
Häll pannkakssmeten i en smord ugnsform (jag använde en form något mindre än en vanlig stor) & lägg i äppelklyftorna.
Grädda i 225 grader i ca 25 minuter. Låt pannkakan vila några minuter innan den skärs upp.
Vi åt pannkakan med lättvispad grädde & färska bär, ett annat tips är att banda lingonsylt med vispad grädde & servera till, mumsigt vilket som!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar